top of page

“Studenten maken het verschil in de Digibank”

  • Foto van schrijver: AUHL
    AUHL
  • 4 dagen geleden
  • 2 minuten om te lezen
ree

Interview met Kelly Knevels (SAAMO Limburg) en Astrid Lamerichs (Stad Hasselt)


Sinds juni 2022 zet AUHL (Associatie Universiteit - Hogescholen Limburg) studenten van Hogeschool PXL en UHasselt in om Hasselaren digitale assistentie te bieden. Vooral senioren en anderstaligen vinden er de weg naar hulp bij digitale vragen. Het initiatief leverde niet alleen tevreden burgers op, maar ook enthousiaste studenten die hun vaardigheden maatschappelijk relevant kunnen inzetten. Wat begon als een proefproject van de Stad Hasselt, groeide in april 2023 uit tot een Vlaamsbreed initiatief: de Digibank. 


Wat is de Digibank precies?


Astrid: “De Digibank is een Vlaams project waarmee we mensen ondersteunen bij digitale vragen en problemen. In Hasselt hebben we negen digipunten: vijf in het centrum en vier verspreid in de deelgemeenten. Mensen kunnen er gratis terecht voor hulp met hun laptop, smartphone of tablet. Studenten en vrijwilligers staan daar klaar om te helpen, of het nu gaat om een e-mail instellen, een app downloaden of een laptop leren gebruiken.”


Welke rol spelen studenten in dit verhaal?


Kelly: “Studenten zijn écht de motor van onze werking. Ze hebben een vanzelfsprekende digitale bagage, maar wat nog belangrijker is: ze brengen veel geduld en een toegankelijke, eigentijdse manier van communiceren mee. Voor veel bezoekers voelt dat heel laagdrempelig. Ze krijgen vaak heel dankbare reacties.”


Kunnen jullie een voorbeeld geven van hun impact?


Astrid: “Alleen al in Hasselt hielpen studenten en vrijwilligers sinds april 2023 al meer dan 2.500 unieke inwoners – goed voor 4.700 digitale hulpvragen. In het stadhuis werken we uitsluitend met studenten, en dat loopt bijzonder goed. Ze bemannen ook de uitleendienst voor laptops, begeleiden Hasselaren aan huis en zorgen dat iedereen het op eigen tempo kan volgen.”


Wat leren studenten hier zelf uit?


Kelly: “Voor hen is dit veel meer dan een studentenjob. Ze doen iets maatschappelijk relevants en komen in contact met doelgroepen die ze anders misschien niet ontmoeten. Dat is vaak een eyeopener: ze beseffen dat digitale basisvaardigheden niet vanzelfsprekend zijn. We zien ook dat dit deuren opent richting hun verdere loopbaan. Eén studente is na haar studentenjob bij de Digibank zelfs doorgestroomd naar een stage bij de dienst digitale communicatie van de stad.”


Hoe kijken jullie naar de toekomst?


Astrid: “De Vlaamse subsidies lopen voorlopig tot juli 2026, maar we voelen dat het beleid dit project genegen is. Hasselt wordt vaak als voorbeeldstad genoemd, net omdat we zo sterk inzetten op de samenwerking met hoger onderwijs. We zijn ervan overtuigd dat digitale ondersteuning met studenten een vaste plek in onze dienstverlening verdient.”


Dank, Astrid en Kelly, jullie doen dit uitstekend!

Met de inzet van studenten bewijst Hasselt dat digitale inclusie en hoger onderwijs elkaar versterken. De Digibank maakt niet alleen inwoners digitaal sterker, maar geeft studenten ook waardevolle ervaring en maatschappelijke betrokkenheid mee.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page